Alan Waller

Varit på föreläsning med Alan Waller och fått lära mig att varje får har sitt eget svängningstal. Svängningstalet  är hur många dagar ullstrået växer på ena sidan innan det byter och växer på andra sidan..det är så det blir lockigt. Min bonde har får, i alla fall ett får med RAK ull, vad hände med svänget där undrar jag??  Fast jag gillar den ullen, om man gör så lite som möjligt med den är den magiskt silverglänsande vacker och enhetlig.

Vidare fick jag lära mig hårsäcksbildning..1 2 3..1 2 33 i valstakt, dubbeltrampet på trean blir dubblerat antal hårsäckar. För det var så det va. EN primär, TVÅ sidoprimärer och TRE eller fler sekundärer. Kanske låter krångligt men det var lättare att förstå när man såg en mikroskopbild.

En annan aha-upplevelse var att gotlands-päls INTE har grå hårstrån! Dom har en blandning av vita och svarta strån. Jag har ju kardat mig igenom några Gotlandsfår och det känns lite konstigt för nu kan jag inte tänka ” grått ” längre, utan svartvitt. Men svart och vitt blir ju grått så jag kanske kommer över det traumat.

Rakullsfåret 55 Gobeläng  ( fast det är ett Värmlandfår )

1 kommentar

Filed under ull

One response to “Alan Waller

  1. Jag gillar gobelängullen. Den är otroligt vacker. Svängningstal alltså… jag kan inget om får, men suger glatt i mig kunskap!

Kommentera

