Tofssöm och ryggkuddar

Har samlat på mig för många projekt som inte är färdiga, dom gnager lite och börjar man på ett nytt projekt så övergår gnaget till små hugg!  I ren självbevarelsedrift bankade jag i knapparna i de röda snickargyxorna och sydde ihop två kuddar som faktiskt bara behövde baksidor. Sen var det dags för ryggkudden som är en ull-korv. Det var meningen att korven skulle få ett skinn av ylletyg men det blev ett blankt mörkrött korvskinn. Sen gick jag vilse i broderidjungeln och efter att ha machetat  mig fram mellan blekingska blommrankor, täta bottensömmar och irriterande svartstick blev jag lite förälskad i tofssömmen. Den påminner om någonting ur en Tove Jansson bok, är det inte någon där som har tofsar på huvudet, eller är det fötterna…

Bottensöm fick det också bli, den kan varieras i det oändliga. Min fick väldigt varierande avstånd mellan gallertrådarna, just där ska det inte vara så mycket variation..men nu blev det så. Tofsarna var roliga att sy dom blev så uttrycksfulla.

 

Ryggkudden som fick broderi ”bara” på den sidan som syns enligt allmogemodell

 

Tofssöm = kul

 

Applikationsbroderi- när man är lite otålig

 

Äntligen alla  färdiga och ligger i långsoffan som det var tänkt

5 kommentarer

Filed under Broderi

5 responses to “Tofssöm och ryggkuddar

  1. ewy

    Vilket otroligt fint broderi. Imponerad. Förstår att det är lätt att förirra sig i broderidjungeln när man är så duktig….

  2. Mamma mia vilken vacker blogg om bara ull från en änden till den andra. Det är alldelses ljuvligt att läsa och fröjda ögat. Hit hittade jag från TokTovas vackra vackra och inspirerande sidor. Hit vill jag komma tillbaka bestämt från stadens larm till din farm.
    Hälsningar Meta.

Kommentera

