Bottensömmar mot influensatrisress

bottensöm

Influensan har gjort att allting man kan göra sittandes i kökssoffan med en filt över benen är intressant. Det får inte vara stort och kräva komplicerad planering för hjärnan har gått ned på nåt energisparläge.  Bottensöm var ju kul-vi ( nålen, influensan och jag ) fortsätter på bottensömmstemat, litet, runt och klart innan man måste veckla ut sig ur filten nästa gång!  Underlägg till varma tekoppar..vardagssnyggt, blir man glad av. I alla fall blir jag glad av att göra dom.

Började i går men vårdagjämningssolen som inspiration, den röda under är samma grund men mer ihopdragen. Nu var det tur att underlaget var tovat annars hade underlaget blivit VÄLDIGT bubbligt. Det tovade är ju snällt och makar ihop sig lite.

Fortfarande samma grundnät men efter den röda som blev bubblig fick de här trådarna ligga lösare från början.

VÅR…fortfarande samma grundnät

5 kommentarer

Filed under Broderi, Hantverk

5 responses to “Bottensömmar mot influensatrisress

  1. Fortfarande influensa? Hoppas du kryar på dig snart! Superfina underlägg. Jag har ju precis upptäckt bottensömmarna och insett hur fint det kan bli. Så otroligt enkelt men så otroligt effektfullt.

  2. Vilka vackra små pärlor du skapat till underlägg. Varför heter det bottensöm? Är det med speciella stygn man broderar då? Förstår att det är läckert att arbeta med det tovade det verkar inspirerande i sig.
    Min erfarenhet av ”broderianadet” är nästan noll, fascineras och lockas att testa när jag ser allt vackert som finns. Provar utan att kunna, det blir lite si och så men rogivande och härligt, medan näsan och kallsvetten rinner!!

    • Ojojoj..din näsa också Meta. Det är då det är lagom med broderi, när man inte orkar vara så fysisk och dunka vävstol och karda ull. Jag vet inte varför det heter bottensöm..det är ju läggsöm, kan det vara för att man täcker en botten. Och precis som TokTova säger så är det roligt för det är så enkelt och variationsrikt, det kan vara jättesnyggt i sig självt eller som en mer diskret bakgrund till nåt annat. Jag ser nu att du frågar om det är speciella stygn…jag lägger upp några bilder, det blir enklare att förklara så.

Kommentera

