Yllebroderi

Ullen heter Ylle när den är spunnen till garn eller vävd, jag vet inte varför U-et byts ut till ett Y. Det verkar som det sker när det blir spunnet..för tovat heter det ju fortfarande ull. Men vänta nu..heter det inte ullgarn..nu blev det rörigt.

Jag har i alla fall varit på yllebroderikurs i helgen, ullgarn på ylletyg. Yllebroderi är roligt, det är inte så petigt, inget räkna trådar och inget alla stygn måste ligga åt samma håll. Det är mer som att berätta en historia eller återge en händelse, lite som kyrkomålningarna när jag tänker efter. Det går förhållandevis fort också för garnet är ju inte så tunnt.

 

Så här kunde dom se ut och här handlar det mycket om kuddar och dynor, folkdräktsbroderiet är mycket mer petigt att det blir rätt blommor på rätt dräkt.


 

Vi fick värma upp med att göra en fågel och testa lite olika tekniker och stygn

 

 

Sen var det bara att rita mönster.  Vi fick lära oss ett fiffigt sätt att överföra mönster med plastfilm, en nål, kökskniv och pyttlite färg.

 

 

Välja garn



Och SY


 

Flätsöm blev min ”bästa”

Men jag är svag för knutar också

 


1 kommentar

Filed under Broderi, Hantverk

One response to “Yllebroderi

  1. Tack för beröm och tack detsamma. Mycket vacker och inspirerande och jag vill hinna göra allt! Lite stressigt faktiskt.

Kommentera

