Tvätta ull

Jag är nöjd och glad!  Jag plockade fram skruvdragaren och borrade ganska många hål i en plasthink och genast blev min ulltvättande del av livet mycket enklare. Och mycket mindre påfrestande för ryggen, det var när jag skulle hälla ut vattnet ur hinken och samtidigt hålla för så att ullen inte åkte ut med vattnet som ryggen protesterade. Med hålhinken behöver man inte hålla på och joxa runt så mycket med ullen heller, det är bra om man har känslig ull. Känslig ull betyder i mitt fall att den har väldigt lätt att tova ihop.

Hålen får inte vara för små, då täpper ullen till dom

Ställ i en annan hink och fyll med vatten

ulltvätt

Lägg i ullen

Lyft upp och sänk ned ett par gånger, sen är det bara att skölja på samma sätt eller duscha i bara hålhinken…men jag tror ullen behöver simma omkring i sköljvattnet. Man kanske kan göra en kombination och ta en hinksköljning på slutet då ser man ju lättare hur rent det är också.

Ett får brukar bli ungefär fem hinkar så nu ska jag borra på och så hoppas jag att det här skall förenkla för andra ulltvättare också.

4 kommentarer

Filed under ull

4 responses to “Tvätta ull

  1. Så smart med durkslag för ullen. Visst blir man glad när innovationerna duggar! De kommer nästan alltid ur en frustration av något slag. Inget man tänker ut i förväg tror jag!! Grattis.

  2. Väldigt fiffigt! Jag brukar tvätta min ull i tvättmaskinen. Lägger den i en viltpåse (örngott eller vanlig tvättpåse funkar oxå) och kör den med vanligt tvättmedel på maskinens ullprogram. Jag gör alltid ett test först för som du nämnde viss ull är lite känsligare än annan men oftast går det riktigt bra 😉

    • Tack för tvättmaskinskommentaren, jag har lite tänkt bort tvättmaskinen efter ett misslyckat försök.Har en tvättmaskin utan ullsymbol och utan instruktionsbok men jag ska försöka i alla fall….men vänta nu här..ullcentrifugeringsmaskinen har ullprogram bara det att den inte värmer vattnet men så varmt ska det ju inte vara så det kan jag ju hälla i. Har snart semester då kan jag experimentera.

Kommentera

