Från fjällen till Gotland

Fantastisk dag i solen. Min uppgift i dag var att bädda åt korna, ge hästarna hö och vara sällskap åt hunden medan Bonden var på smör-kurs. När jag i solens sken gick runt och pratade med djuren kom jag på att det är mycket geografi med djurrasnamnen. Man skulle kunna göra som ett Sverigepussel med djurraser. Det finns många fler men på den här gården kan vi börja i norr med den fjällnära kossan sen kommer Nordsvenska hästen. Hedemorahönsen kommer väl före Värmlandsfåren och längst ner i söder Gotlandsrusset. Jag skulle vilja kunna säga att jag satt i solen och sydde skånskt yllebroderi också men det gjorde jag inte för jag sydde trådknappar. Och vad brevbäraren tänkte om kombinationen spets-bh och dyngiga täck-vinter-brallor kanske jag inte vill veta.

Kom på att det ligger en höna på några otrotninghotade ägg också men jag kommer inte ihåg var i Sverige den är lokaliserad. Alltså inte hönan för den ligger i redet, men själva rasen.

Och OK det finns en Fransk vädur också men då seglar vi ju iväg ut i världen..

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

Filed under Får, Uncategorized

4 responses to “Från fjällen till Gotland

  1. När jag tittar på dina djur så känner jag att det finns något väldigt rogivande i att få ha dem omkring sig. Jag skulle också vilja !
    De är så söta, men jag förstår ju att det även är mycket arbete med att ha så många djur.
    Kul tanke med geografin och djuren.
    Ha det gott!
    /Moni

    • Jag har ju förmånen att gulla och klia bakom öronen när jag har tid och vill. Bonden får tina frusna vattenledningar, nappa lamm, sätta stängsel, köra dynga och leta rymmhästar varesig hon vill det just då eller inte.
      Och så får hon gulla så mycket hon vill!

  2. Såå otroligt vackra djur. En dag bor det så vackra djur hos oss. Just nu har vi inte mark nog men en dag så… Jag nöjer mig för tillfället med våra vackra katter, våran underbara St Bernhardshund och vackra goa människor.
    Fortsätter att läsa din blogg och njuter…
    Tack!

  3. I enjoy your beautiful web blog. I raise Gotland sheep in Minnesota, USA. I use the wool for spinning, weaving Bunden Rosengang, Krokbragd design, and for knitting, and felting.

Kommentera

