Ull- är det spännande?

Ska vara med på en ” hemma hos konstnären konstrunda” och då får man lämna in ett konstverk till ett galleri som på något sätt har med konstrundan att göra. Man ska lämna en beskrivning – akvarell- olja-torrnålsgravyr..blandteknik…Vad ska jag skriva?  Ull, fårull..låter jättespännande – not, jämngrått och tofflor låter det som. Nej men det finns ju brun ull också! JAA vad spännande det blev NU då! Fårhår   tycker jag låter bra, fårhår bär inte med sig så mycket förutfattade meningar som ull.

Eller ska man gå på själva tekniken..våtrullad..torrstucken.

Jag lämnade in ett träd i alla fall, träd förstår sig alla på vare sig det är olja, akvarell eller fårhår.

Våtrullat fårhår

3 kommentarer

Filed under Hantverk, ull

3 responses to “Ull- är det spännande?

  1. Vackert! Åh vad jag skulle vilja lära mig….
    Härligt att titta in på din blogg!
    Ha det gott och god jul
    /Maria

    • Maria-jag ska någon helgkurs nu under våren om du är intresserad, det kommer att vara inriktad mycket på grunderna- hur och när ullen tovar ihop och olika ullkvalitéer.

      • Åhh jaa! Det är så mycket jag vill lära mig om ull. Fårraser, ullkvalite, fårhållning, sortering, våttovning, kardning, spinna, väva, färgning, ja egentligen allt. Men en bra början är väl just att börja någonstans. 🙂 Har som framtidsplan att ha får tillsammans med min faster på hennes gård så jag är törstig på kunskaper. Just nu får jag njuta och roa mig med att skapa med ”färdig” ull.
        När på vårkanten har du tänkt dig kursen? Finns det vandrarhem i närheten? Behöver planera in datum i något så när god tid om det ska funka med barn, jobb och hund.
        Vore jättekul att få vara med på kursen!
        /Maria

Kommentera

