Stora kroppstovningsprojektet del 3

Kan ni undvika att tova in flätorna?

Det var Bondens enda önskemål, dom är tåliga bönder. Lite kallt blev det också trots ull och varmvatten. Vallhunden var mer skeptisk men efter ett tag gav han upp att försöka förstå och gick tillbaka in för att passa kattungarna.

Själva intovningen gick över förväntan trots att det i slutändan blev alldeles för trångt. De förtovade sjoken låg still där man placerade dom och eftersom det redan från börja var lagt i korsande riktning var det ju bara att lägga två ovanpå varandra. Skarvarna omlottades lager för lager och det fungerade bra. Det lite krångliga var under armarna och där fick jag ett hål på min sida, annars blev det ganska jämt och bra täckning. Fast om jag ska göra det en gång till ska vi nog börja med ryggen för där blev det lite tunnt..kanske för att det gled isär när vi grejsade omkring med framsida och armar.

Själva kroppen var det inga problem med, lammullen var väldigt samarbetsvillig.

Men när kroppen blev utsläppt passade lammullen på att krypa ihop lite till och om inte Bonden har tänkt att gå ned typ 12 kg så får den hänga här tills jag kommer på vad jag ska göra med den.

7 kommentarer

Filed under Hantverk, ull

7 responses to “Stora kroppstovningsprojektet del 3

  1. Wow va häftigt 🙂
    Ser väldigt snyggt ut.

  2. Måste fråga – hur mycket ull använde du till bondens intovning ?

    • Svårt att säga hur mycket, jag kardade två lammfällar men jag vet inte hur mycket som var bortsorterat. Det är ju inte så tjockt så så väldigt mycket gick det inte åt. Jag satsade på jämn och bra täckning i stället.

  3. Häftigt projekt, och resultat!

  4. Ewy

    Jättehäftigt att se ”kroppen” hänga mot väggen. Rolig idé.

  5. Härlig! En liknande vill man göra och använda som jacka. Fast man skulle behöva något under så att tovningen blir lite för stor från början.
    Tack för inspiration!

Kommentera

