Bollfransar och fasanfjädrar

Bollfransar och fasanfjädrar..kan det bli nåt det?  Ja, nu får det lov att bli nåt i alla fall för nu är det utställningsdax om ett par veckor. Redan förra utställningen ville jag göra en stor rund ullampa, men det passade dåligt just då. Nu passar det bättre för då, förra hösten kom jag att prata med en kvinna som gör lampskärmar av fasanfjädrar och det bestämdes entusiastiskt att vi skulle göra en utställning tillsammans. Äntligen har jag fått göra den stora runda, det var lite krångligt med själva stommen men det löste sig till slut. Nu är det bollfransar som står överst på ” att göra” listan, för visst hör väl bollfransar till när man ska sy lampskärmar..i alla fall i mitt huvud.

Små små bollar, enklast att nåltova visade det sig

Stora ullbollelampan. Ställningen var värst men till slut blev det galvaniserad stängeltråd som jag fick av bonden. Allt från samma gård, känns bra.

4 kommentarer

Filed under Hantverk, ull, Utställning

4 responses to “Bollfransar och fasanfjädrar

  1. Jag ville äta upp dina bollar då jag trodde de var blåbär, mycket gott och läckert m a o.
    Lycka till

  2. Bollfrans blir fint! Vad är det för utställning?

    • Elisabet- en liten utställning här i Nyköping de två sista veckorna i september med mest bara olika typer av lampskärmar, eller ska vi säga ull och fjädrar framför eller runtom en ljuskälla. Vi har vernissage den 17 sept och sista dag 2 okt. Är du i Nyköping nåt då vore det roligt om du tittade in.

Kommentera

