Rönnbär- gelé eller girlanger

Om man känner att man plockat svamp färdigt och inte ska ut på älgjakt men ändå vill göra något ”naturligt” så kan man ju plocka rönnbär. Man kan koka bittersöt gelé och ha till nåt mustigt viltkött. I torkad form kan dom marineras och på nyårsafton serveras i en liten snygg hög på stekt hallomi eller en bit oxfilé. Eller så äter man inte alls upp rönnbären utan låter dom torka uppträdda på en tråd. Man hänger undan dom på nåt mörkt och torrt ställe och glömmer bort dom ett tag. Har man tur kommer man ihåg var man hängt dom när man i adventstider får ett ökat behov av att dekorera sitt hem med röda saker. Då kan man känna sig lite präktig också, det är ganska skönt. Jag klistrade mina på en lampskärm, det gick bra det med.

5 kommentarer

Filed under Hantverk

5 responses to “Rönnbär- gelé eller girlanger

  1. Jisses! Kul att du kommenterade hos mig så jag hittade hit (igen). Vilka härliga lampor!!! Nu ska jag inte tappa bort dig igen här händer det ju massa kul!
    Ville ge dig en länk till mer info om världstovardagen 🙂
    http://feltunited.com/

  2. Underbart vackert att blanda naturligt 🙂

  3. Kul att lampskärmarna blir uppskattade, jag har haft lite lampskärmsångest.

  4. Hel Karin hittade dej via feltunited och jag skrattade gott åt ulliga stekpannor odyl, tränar min arma gubbe stenhårt med ulligt kök för att inte tala om handdukarna som av någon underlig anledning lämnar ulliga rester från sig när han torkar skäggstubben även direkt ur tumlaren;-)
    Jag blev så nyfikan när jag läste om ditt vackra träd som du först tyckte var upp och ned… vaddå KLIPPA??? hur gör du?

    • Hej Ulrika, det är kul att hitta ullifierade människor!
      Klippta mönster blir det när man lägger tre lager ull varav det mittersta är i avikande färg. Det översta får inte vara för tjockt för det är det man klipper bort för att få fram mönstret. eftersom man klipper av stråna blir kanterna på mönstret inte så hållbara för slitage så det blir vägghängda alster. Jag har inte provat att eftertova något som är klippt på detta sätt, kanske blir det bra att köra det i tvättmaskinen… Men jag har varit ute efter de skarpa kanterna. Lycka till! Ska bli kul att se resultatet : )

Kommentera

