Fruktstund blir julgranskulor

Tänkte jag skulle ta en liten paus från ullen, julstäda och göra plats för sånt som tar plats på julen. Vara ordentlig och baka vörtbröd, fruktkaka och koka kubb. Men i hörnsåkpet hittade jag de mönsterskurna apelsinerna från förra året. Dom var jättetorra och alldeles lätta..JULGRANSKULOR..hej då brödkaveln och mjölpaketet! Vi ses sen.

Borrmaskin, limpistol och guldtråd.

Borra ett inte alltför litet hål, fäst tråden på en liten pinne och peta ned pinnen i hålet – klart! Fast det tar ju ett år för dom att torka. Fast egentligen är det ju så att man gör dom till jul för att de skall ligga i en korg och vara snygga och lukta apelsinigt och gott. Mönstren skärs ut med ett v-format litet bildhuggarjärn ( finns billiga varianter på hobbyaffärer) sen får dom torka. Ett tips är att lägga de nyskurna apelsinerna över tex. ett element några dagar så är det mindre risk att de möglar. Ju mer mönster ju lättare torkar dom.

Torkade från förra året

Skurna i går

Ekologisk julgranskula

2 kommentarer

Filed under Hantverk, Uncategorized

2 responses to “Fruktstund blir julgranskulor

  1. Ja de ÄR verkligen alldeles jätte söta och vackra. Vilken tur att du gjort en detaljerad gör-så-här-beskrivning så jag slapp gå loss med min skruvdragare på apelsinerna. Tyckte väl det verkade svårt. Nu kanske jag äntligen kan få nytta av mina pyttesmå bildhuggarjärn som jag inte visste vad de hette. Detta var verkligen en lärorik kväll… eller hur korkad får jag bli!!

    • Fast det lät roligt..om man skulle gör mönster med skruvdragaren 🙂
      Tar man lime och citron också blir det ännu mer färg och variation i korgen. Limeskalen fick slinka med i fruktkakan..ordning och reda..inte slänga i onödan .

Kommentera

