Kardborrar är effektiva på sitt sätt

KARDBORRAR!

Om jag vore kardborre skulle jag också växa i en fårhage. Men jag är inte kardborre, jag försöker pilla bort kardborrarna ur ullen. Men det går dåligt. Det går lite bättre när man tvättat ullen och den kommit ut från centrifugen. En kardborre kan stenhårt hålla i hur mycket ull som helst! Och samarbetar dom en fyra fem stycken är bara att känna sig besegrad och vifta med den vita flaggan för då går det inte att pilla loss ett enda ullstrå. Mycket får gå i slänghögen men en del är lammull och så himla mjuk och fin att man inte vill lägga den i slänghögen. Extra intressant blir just den här lammullen för det är Gutefår, och dom har ju inte värdens mjukaste ull annars så till kursen blir det kul att ha både vuxen och lamm med sig eftersom den skall handla om ullkvalitéer  och jag vet att det är i alla fall en kursdeltagare som har Gutefår för det är henne jag fått ullen av. I sommar får det nog bli skallgångskedja med liar i dom hagarna.

2 kommentarer

Filed under Får, ull

2 responses to “Kardborrar är effektiva på sitt sätt

  1. Nocke Noxon

    Jag kom att tänka på mitt trassliga & toviga hår – helt omöjligt att kamma när man duschar OM man inte häller i en halv flaska konditioneringsmedel. Inte direkt miljösmart kanske men det kanske fungerar på den där eftertraktade lammullen också.. fast de e klart kardborrar är ju kardborrar. Har för mej att dom släpper små taggiga frön dessutom, fast det är ju bara vad jag tror.

  2. En gång för mycket länge sedan träffade jag Lasse Vålstedt och ha sa att det var så olika varifrån ullen kom, en del ull var ren och annan var ful med ”bös” skräp alltså. Och det är klart, klipper man fåret på en ren pressening eller ute på stallbacken så blir det ju skillnad.
    Det var fantastiskt att se hur han arbetade med ullen, och till sist fick jag välja färger garnet han spann till mig. Underbart.

Kommentera

