Ok! Nu har jag i gjort ett par tofflor i alla fall.

Bara att sticka i fötterna

 100% ULL

Ull är inte bara grå och tofflor – Står det på kontaktkortet, men grå är dom inte i alla fall. Något skönhetspris tar dom inte men de gamla tar sunkighetspris. Dom blev gjorda någon gång som ett test, jag kommer inte ens ihåg vad som skulle testas. Men fötterna tyckte om dom, bara att slinka i utan ryggböj och lätta att peta av sig när tårna blir för varma.

Inget finlir. En dusch, en liten pall att sitta på, lammull, såpa ( fast jag glömde hämta såpa så det blev hårschampo i stället ) En tvättbräda hade jag också för att lättare få en stabil sula. Sen är det bara att linda ullen runt foten, ett tips är att lägga ett extra lager under foten så själva sula blir lite tjockare.Varmvatten och i detta fall hårschampo och efter en stunds fotmassage har man en toffla och en väldigt ren fot. Är man praktiskt lagd kan man ju här ta fram fotfilen. Här gick det så långt att även nagellacket åkte fram.

Kanten kan vara knepig att få riktigt jämn men där sätter man ett band sedan. Mitt band är en tovad spillremsa men man kan väl ta vad som helst bara materialet inte är för tjockt eftersom det kommer ligga under hälen om remsan är bred.

Sys fast med stora langettstygn

Sen kan man ju ta ut dekoreringssvängarna så mycket man vill.

3 kommentarer

Filed under Hantverk, ull

3 responses to “Ok! Nu har jag i gjort ett par tofflor i alla fall.

  1. Jag tillverkade (stickade) ett par rejäla tofflor förra året, men fuskade och körde dom i maskinen. Varmare om fötterna kan man knappast bli. Men det är mer sport över din toffeltillverkning, och snygga blir dom i all sin enkelhet. Första gången jag klev ut i gatan när jag besökte Cambridge var det någon som slet tag i min jacka och drog tillbaka mig sekunderna innan bilen passerade. Tror inte jag skulle våga köra!

  2. Dom är bara underbara ju dina tofflor gamla som nya och jag gissar beroendeframkallande.
    Jag nålband ett par för något år sedan.
    Det snällaste mot fötterna är denna ull.
    Något du gör mot beställning Karin eller delar du med dig ditt tips helt enkelt?

Kommentera

