Fårfesten i Kil som blev stora matt-inspirationen

Nej Ull är minsann inte bara grå och tofflor! Ull kan vara stora mattor i fantastiska mönster. Det fanns väldigt mycket vackra, roliga, mjuka, inspirerande, goda och värmande ull- produkter i utställningshallarna, men det jag blev mest fascinerad av var de stora mattorna. Jättestora var dom med mönster som handknutna persiska mattor eller som ett stort skånskt yllebroderi med röda hästar, blommor och blad. Fascinationsnivån höjdes ytterligare ett snäpp när jag fick veta att en del av dessa mönster är lagda med lös ull som viras till hårda bollar som stöttar upp varandra och på så sätt bildar mönster med exakta linjer. Jag vill också göra stora mattor men får nog nöja mig med en enkel rutig som Filtmakeriet visade.  Rutigt i naturfärger blir ju också snyggt och känns ju i alla fall i nuläget genomförbart. Jag blev så inspirerad att jag genast anmälde mig till en fem dagars kurs i centralasiatiska matt-tekniker som Kyrkeruds folkhögskola har i maj. Det var inte så många anmälda men hoppas hoppas den blir av!

Oj, det var väl ingen häst direkt ser jag nu.

En enkelt rutig ska jag väl i alla fall klara av bara det blir lite varmare så man kan rulla ute.

Ull måste man ju ha så vi tog med några Svärdsjöfår hem, dom har vit fin ull och är utrotningshotade

4 kommentarer

Filed under ull, Uncategorized, Utställning

4 responses to “Fårfesten i Kil som blev stora matt-inspirationen

  1. Jag missade fårfesten i år med 😦
    Men nästa år ja då ska inget stoppa mej, min lilla sis som bor där säjer (år efter år) att det är underbart.
    Det är iaf härligt att få se bilder, det ser helt underbart ut helt klart.

  2. Pia

    Vilka fantastiska mattor ! Temat för din nästa kurs känns solklart … Ser fram emot det. 🙂

    • Ja Pia, jag ska bara gå kursen först 🙂
      Fortsättning på vår kurs blir i maj och då hade jag lite mer blygsamt tänkt lite mer avancerade ihåliga saker. Men du kan ju gå mattkursen med mig!

  3. Det måste varit en härlig dag och jag förstår att du blev inspirerad. Blir inspirerad av dina bilder och lyfter frågande på ögonbrynen: är de inte vävda mattor? Den ständiga nyfikenheten håller sig närvarande bland bloggar jag prenumererar på och hjärtat klappar fort när folkhögskola kommer på tal. Mattkursen verkar mycket spännande & i fantasin anmäler jag mig direkt och får träffa dig! Oj vad vi skulle stampa mattor. (jag har tjuvtittat på kursinnehållet och blir verkligen sugen samtidigt som jag vet att det inte är aktuellt för sjuka kroppen) Jag ska följa dig med glädje när det kommer mer om detta.
    Alldeles underbarbbild på fåren som följde med tillbaka.

Kommentera

