Olivtvål är snällare än såpa

Image

Så himla skööönt! Har tyckt att såpan liksom går in i porerna och att det när man jobbat ett tag smakar såpa i munnen och det har känts fel fel fel. Använder handskar ibland men för det mesta åker dom av ganska snabbt. På Fårfesten i Kil fick jag rådet att använda olivtvål i stället och det var ju ett riktigt bra råd. Händerna är inte uttorkade och jag känner mig inte såpaförgiftad, jätteskönt! Den flytande formen får man göra själv med rivjärn, vatten och något dygns väntetid.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Olivtvål är snällare än såpa

  1. Kan inte låta bli att kommentera 😉 Har aldrig testat olivtvål men jag gillar hur den ser ut, verkar rejält på något vis. Mina händer fixar inte grönsåpa så jag använder istället rapssåpa (från Granngården) och brukar rekommendera den för de som är känsliga.

  2. inspirmeta

    Om jag inte har fel för mig så är ju såpa basiskt, alltså med högre ph än normalt och jag har en känsla av att det är ordentligt ohälsosamt. Just i skrivande sena stund orkar jag inte fråga google till råds men din beskrivning att du smakar såpa i munnen låter väldigt fel. Det är ju inte för inte som normal ph är det bästa för kroppen.

    • Ullen behöver ett lite högre ph för att tova ihop bra,typ 10 har jag läst någon stans. Så det blev lite såpa bara i det första vattnet som grundfuktar sen blev det olivtvål för resten. Och tack för tipset Chatarina nu ska jag testa rapssåpa och undrar om den också är basisk eller kan man ha nåt annat som är basiskt???? Måste det vara såpa..kan man ta nåt annat och sen olivtvål för glidet???? Måste nog forska lite mer i det här.

  3. Det kan bero på ullen. Egentligen ska det räcka med att ända temperatur och lägga till friktion för att ”hullingarna” på ullen ska börja spreta och tråkla ihop sig med varandra. Det basiska hjälper till så att ullen spretar mer och tovar sig lättare. Efter att man har tovat brukar det vara vanligt att man blötlägger ullalstret i ättika (surt) en liten stund för att ”stänga” ullens ”hullingar”. Då håller färgen bättre och ullen ”lugnar” sig och slutar att tova ihop sig.
    All tvål är mer eller mindre basisk.
    🙂

Kommentera

