Bää bää vita lamm, har du någon ull.

Ja ja, jag har säcken full! Någon söndagskjol till mor vet jag inte om det blir men strumpor till lille lille bror kan det nog bli. I alla fall tofflor är ju mjuk lammull väldigt bra till. Här kan ju tilläggas att lillebror är nästan två meter lång och har skostorlek 46 …men jag har ju mycket ull..

Eftersom bonden har tidig lammning så är lammen redan fyra månader och behöver klippas före sommaren. Jag tror till och med att det är så fiffigt att dom är som mest avklädda nu innan det blivit så mycket mygg och broms, så om en månad har dom en bra ullbarriär mot stickande slablar och bromsars huggtänder.

För mig är det ju fantastiskt för nu har jag en massa finfin lammull att jobba med. Ska försöka vara duktig och hinna tvätta medan det fortfarande är ”färskull”. Hoppas på bra väder för att kunna stå ute med STORA baljan för då är det mindre risk för ihoptovning när ullen får simma lite mer fritt. När jag tänker efter så är det ju fler fördelar – Det blir inte stopp i avloppet, det blir inte slabbigt i hela badrummet, fårlukten kan bli lite väl påtaglig inomhus när allting blir upplöst i varmvatten. Och spillvattnet kan ju få näringsberika någon växtlighet i stället för att belasta avloppssystemet. Har jag riktig tur tycker hjortarna inte om pärlhyasinter men fårsmak  och då har jag ju vunnit en etappseger i  kriget om vem som uppskattar pärlhyasinter mest – Hjortarna eller JAG!

Ullsäck i solsken

2 kommentarer

Filed under Hantverk, Livet på landet, ull

2 responses to “Bää bää vita lamm, har du någon ull.

  1. inspirmeta

    Jag tror du tvättar för fullt nu 1 maj när solen vräker ner. Vacker ull måste det bli från en så ljuvlig varelse.

  2. Tack för lamptips! Vilka härliga bilder du hade under bildgalleriet!!! Verkligen inspirerande 🙂

Kommentera

