Kor och kumminåkrar

Jag har EN kumminplanta i köksträdgården. Bonden har en hel åker med kummin och kärringtand. Det är ju skönt att veta om det skulle hända något med min enda kumminplanta för det är ju gott med kummin i havrekex. Nu är det inte så att Bonden ska starta upp en havrekexfabrik utan det är fåren som tycker om att äta örter, fina är dom också när dom går i ett hav av vita blommor. Låter ju oerhört idylliskt men det är småbaggar som går i kryddhagen, och småbaggar har horn. Horn är hårda och människor mjuka. Än så länge är jag inte rädd för dom men jag vet att jag blir rädd när i alla fall en av dom blir stor, och han kommer att veta att jag är rädd och han kommer att känna sin makt. Kul för honom! Tjuren är jag också rädd för men än så länge är tjuren en vecka gammal och så söt så det är inte klokt. Maj-fin är mamma-mild och reser sig inte ens när jag kryper omkring för att ta närbilder. Jag ligger där ett tag i gräset bredvid kalven och känner mig i ett med naturen och undrar om kor någonsin blir arga.

 

Lämna en kommentar

Filed under Får, Livet på landet

Kommentera

