Att yxa till en perukstock

Ibland blir man sugen på att tova en hatt och det skulle vara enklare om man hade en perukstock för man blir ganska blöt och slabbig när man ska prova och enklare är det väl att forma också. Efter att ha surfat runt lite så tänkte jag – Hur svårt kan det vara egentligen att yxa till en? Och nej det var inte så svårt. I ”ta själv lagret” även kallat vedhögen sågade jag av en bit asp. Sen hade jag någon idé att det var yxan som skulle användas men det visade sig vara sågen som var mest effektiv i alla fall efter att ha format till lite grovt med yxan. Min annars lite tråkiga egenskap att alltid såga snett kom väl tillpass här. Fiffigt hade också varit om jag läst i boken INNAN och inte EFTER för jag gjorde den större för att kompensera för krympning, men det var ju fel så nu får det bli att skala av ett lager till. Hur svårt kan det vara egentligen att ta reda på ordentligt INNAN- JÄTTESVÅRT!

En bit asp

Lite verktyg

Hade ju tagit en alldeles för tjock bit

Lite sprickor blir det ju men dom får jag väl fylla i med nåt om dom blir för stora.

2 kommentarer

Filed under Hantverk, Tälja

2 responses to “Att yxa till en perukstock

  1. Jo men det är svårt att göra som beskrivningen säger när man har en egen stark kreativ ådra som är nyfiken och envis alldeles av sig själv. Beskrivningen är ju gjord av någon annan med sitt eget tänk. Nu har du istället lärt dig detta på ditt sätt.
    En fråga dock, varför ska inte stocken vara större än färdig produkt där krympmånen är inberäknad? Det tycker jag också verkar helt logiskt.

Kommentera

