Nu vet jag hur kamel luktar

Jag fick en fråga om man kan tova kamelull, det visste jag inte då men nu vet jag. Kamelull går att tova men man fick rulla väldigt länge. Men det är väl förmodligen som med får att det skiljer på individer och ull. När man pratar med spinnmänniskor säger någon att den är jättesvår att spinna och några att den är helt underbar. Jag vet i alla fall hur den luktar och det var inte underbart, men vilken otvättad ull luktar underbart. Helt fantastiskt mjuk var den i alla fall!  Jag har fått löfte att komma och hälsa på kamelerna så då får jag väl pilla lite i pälsarna få se om man blir nåt klokare.

Rulltovad kamelull

tovad kamelull

Lämna en kommentar

Filed under Hantverk, kamelull, ull

Kommentera

