Att sitta i halmen och prata vår

Vår och takdropp, eller för att vara mer pålandetrealistisk – vår, snorhalt och snöras från plåttaken. Ställer man bilen fel är det inte roligt, blöt snö i hög fart väger väldigt mycket. Man kan gå in i väggen också det gjorde jag i går hos Bonden för där det förut var dörr var det en vägg nu. Men när jag hämtat mig från den första förvirringen hittade jag dörren på ett annat ställe. Så kan det vara när man får vintertråkigt en del möblerar om andra tar motorsågen och flyttar dörrar.

Ute hos fåren var det i alla fall som vanligt, idissla idissla jag kanske kliver upp om hon kliar mig bakom örat..sätter hon sig ned kan det vara värt besväret att resa sig för då vet man att hon sitter där ett tag. Vi pratar lite om våren och solvarma pälsar, hagen vid sjön och glänsande lockar vid höstklippningen. Lammen som inte vet nåt om sådant än tycker som vanligt att skosnörena och  läderstropparna på jackan är intressantare. Men kanske förstod dom det med glänsande lockar i alla fall för dom drar lite i mitt hår men ser inte så imponerade ut.

Värmlandsfår

 

värmlandsfår

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

2 kommentarer

Filed under Får, Livet på landet

2 responses to “Att sitta i halmen och prata vår

  1. Fint,
    Har du gjort fårskinnsfällar av klippt ull? Det lär ska gå att göra det utan att skala fåret så att säga.

    • Nej, jag har inte gjort några men tekniken bygger på att okardad ull inte tovar ihop. Dvs. lockarna tovar inte ihop med varandra men längs in där det är avklippt tovar ihop med kardad ull.Så man lägger en klippt fäll på kardad ull och sen är det som vanligt..såpa varmvatten gnugga och rulla.

Kommentera

