Frossar i kråkspark och färger

Någon gång i början på mars fick jag färgabstinens och snurrade runt några varv på arbetsstolen för att snabbt skanna in på vilken hylla det fanns flest färger. Klart ledande var broderikorgen och på andra plats kom hyllan för yllespill, knappburken räknades inte och korgen med restbitar av mönstrat sidentyg hade lock på sig och kunde av den anledningen inte delta i tävlingen. Färg färg färg – jag behöver en ny väska, den gamla är sliten och BRUN. Sy sy sy – kan man ha turkos, rött och gult? JA! Och grönt, klämde dit lite lila också för säkerhets skull. Gick en kurs för Elisabet Jansson för några år sen och lärde mig att det finns nåt som heter skarvsöm och det är en möjlighet att klämma in ännu mer färg och effekt och faktiskt blir det lite stabilare kanter på det sättet också. Dessutom har jag nu börjat ana kråksparkens innersta väsen.

Broderad väska

sy väska

Insidan på locket

kråkspark

Skarvsöm

skarvsöm

Brodera på ull

7 kommentarer

Filed under Broderi, Hantverk, sömnad

7 responses to “Frossar i kråkspark och färger

  1. inspirmeta

    oj oj oj vad fin. Jag förstår din vurm för skarvsöm för det blir ju så vackert, men frågan är om det inte är du som är en väldigt duktig brodös och sömmerska.Verkligen vackert med alla färgerna säger jag som älskar dem.

  2. Vilken fantastiskt härlig väska! Genomtänkt ner till minsta detalj, som den sydda knappen och pärlorna.

  3. Pia

    Skitsnygg kort o gott 🙂
    Pia

  4. Vad inspirerande! Väskan blev verkligen jättefin. Roligt att få se.

Kommentera

