Knästrumpor och tovade äpplen

Tjoho!

I dag har jag lärt mig hur man tovar äpplen! Ja lärt och lärt, inte vet jag hur man SKA göra men jag tog lite spridd  kunskap som låg och skvalpade runt i hjärnan och till ett teateräppeltäd ska det funka i alla fall. För ett teateräppelträd ska jag göra..har jag lovat. Roligt var det, ja inte det första för det blev litet stenhårt och knöligt som om en äppelvecklarlarv ( eller vad dom kan heta) hade varit framme. Sen tog jag en kopp kaffe och Gunilla Paetaus tovningsbibel och förstod att det var läge att leta fram en nylonstrumpa. Tänk att en tunn knästumpa kan göra en så glad! Man stoppade in äpplet i strumpan och all ull låg snällt kvar där det var tänkt att den skulle ligga.

Jag ville inte att det skulle ta så lång tid så jag började med en skumgummistomme

tova äpplen

 

 

Sen nåltovadedes ullen på lite löst, inte så noga bara så att den satt fast lite. Det här är ett äpple före våttovningen och det lilla som är klart. 

DSCF3153

Sen stoppades äpplet in i strumpan och rullades runt i ett fat med såpa och varmvatten, går säkert bra att göra på andra sätt också men det blev jämt och bra med fatet.

tova äpplen

 

 

När man sen tar ut det ur strumpan sitter att ull fast och man kan fortsätta själva ihoptovningen. Och man undrar vad mer man kan stoppa i en strumpa..

tovat äpple

tovat äpple

 

2 kommentarer

Filed under våttovning

2 responses to “Knästrumpor och tovade äpplen

  1. Men packar ullen ihop skumgummit vartefter ullen krymper runt det? Det trodde inte jag att det skulle göra faktiskt?

Kommentera

