Värsta ullen

Värsta ullen i manna minne..gick också att använda, riktigt bra blev det också. Har fått vit ull någon snäll människa men den var så grov och full av märghår att först tänkte jag slänga den. Men så åkte den i tvättbaljan i alla fall, ångrade mig sen och tyckte att det var onödigt jobb. Provtovade och den tovade inte särskilt bra och var otroligt stickig och hemsk på alla sätt , undrade igen varför jag höll på med den här ullen överhuvudtaget. Ställde kassarna underst, för den var ju tvättad i alla fall. Men när jag skulle göra en fågel med lite lätt fjäderkänsla då åkte kassarna fram igen. De grova märghåren som inte vill tova in sig blir i kammad form en rysligt trevlig yta på en fågel som man inte vill ska vara alldeles slät. Så är det i ullens värld – Det finns ingen dålig ull bara man använder rätt ull till rätt sak!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Skumgummistomme när det är man vill spara tid.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Den är inte tovad direkt på stommen för jag trodde det skulle bli för tungt och ohanterligt när allt blev blött och glidigt så det blev en ihålig som sen klipptes upp och formades på stommen. Kanske var att fega men jag får vara modigare en annan gång.

DSCF3369

Lämna en kommentar

Filed under Hantverk, våttovning

Kommentera

