Smock!

Det är änglatid och det ju inte så roligt att göra många lika så jag rotade runt lite i hjärnvindlingarna och hittade en ängel hoprynkad med smock. Jag gjorde en för fler år sen inspirerad av dottern som gick folklig sömnad och satt här i och sydde smock, exakt symmetriskt i nåt vackert tunt ylletyg. Jag gillar tekniken, det blir snyggt där man tar ihop och vecken som bildas blir symmetriska fast det ändå inte blir en rak linje. Passar utmärkt till tovat också. Det blir stabilt där man sytt och glansigheten i ett stycke väl valkad lester framträder ännu mer när det blir veckat.

Nu var det någon som undrade hur man gör så här blir det en beskrivning nu.

Man börjar med att nåla jämna veck.

DSCF4320

Sen syr man ihop vecken med jämna mellanrum men för att få rutmönstret sys mitten vecket ihop med grannen till hö. varannan gång och med grannen till vä. varannan gång. Det blir så att man alltid syr i tre veck åt gången. Vill man att det skall vara väldigt jämt mellan stygnen får man mäta och markera. ( det orkar inte jag 🙂 Låter kanske krångligt men nåla några veck och börja sy så förstår man.DSCF4325

Färdigsydd vinge
DSCF4328

Kroppen sys på samma sätt från ett rakt stycke man fäster ihop till en rund ”klänning”DSCF4334

Sen sätter man dit ett lämpligt huvud. Alltså gjort av två rektangulära stycken och ett huvud.

Lycka till! och rulla tunt!
DSCF4340

3 kommentarer

Filed under Hantverk, våttovning

3 responses to “Smock!

  1. Tack nu har jag kopierat smock mönster

  2. fina ängeln! och tack för din fina beskrivning av hur det går till att göra smock. Jag som alltid vill förstå: hur ser det ut på baksidan, är det en och samma tråd alltihop eller fäster man för varje stygn?

    • Baksidan blir liksom samma veck fast inte ihopsydda med varandra. Och jag syr med samma tråd, jag går genom ullen till nästa stygn.Jag har aldrig sytt smock på tunt tyg så där vet jag inte riktigt hur man gör med tråden.

Kommentera

