Att välja får

Nu har jag fått vara med och välja får igen, ibland tycker bonden att jag ska vara med och välja får eftersom det är jag som använder ullen och tovar med. Förra gången valde jag Dalapäls för jag ville ha långa vackra vita lockar. Då köpte hon Svärdsjö som har finkrusig svårtovad ull. Den här gången valde jag de gamla hederliga Värmlandsfåren för de har så bra tove- ull och så otroligt många nyanser i brunskalan. I dag har vi varit och hämtat Klövsjöfår – vita, ingen aning hur det går att tova ullen. Jag ser ingen logik i det här men jag får ju i alla fall vara med och välja!

DSCF4478

 

5 kommentarer

Filed under Får

5 responses to “Att välja får

  1. åsa alexandersson

    Hej

    Hoppas det gick bra med fåren. Jag tittade i ditt galleri och tyckte det var fint, är förvånad över att det är så mycket känsla av massa i ull, skulle gärna se en utställning.

    Åsa (fårmedhjälpare)

    • Ull kan bli oerhört kompakt hårt ihopvalkat eller ordentligt nåltovat. Jag följde inte med fåren ända hem men ska dit i morgon så då får vi bekanta oss lite mer. Jag lägger alltid upp här när det är utställningar på gång.

  2. ulrika larsson

    Hej! Ny inom tovningskonsten men är en fårälskare av stora mått! Klövsjöfåren är mina favoriter! De är väldigt sociala och mysiga får, med underbar ull! Gratulerar till dina nya ull-kompisar och glöm inte passa på att kela ordentligt, de brukar vara riktiga kelgrisar Klövsjöfåren

  3. ulrika larsson

    Tycker det ska bli mycket spännande att se hur du gillar ullen, eftersom jag precis lär mig tova… Jag har tre värmlänningar också pga ullen. De är också trevliga men inte alls som Klövsjöna…Prövade du ullen genom att trycka in hela ansiktet i ullen och gosa runt lite? (så brukar jag göra…):)))

Kommentera

