Nu har jag tovat Klövsjö

Så nu vet jag vad man ska ha för ull om man ska göra en rustning eller tex. om någon bryter benet och behöver gipsas och man inte har nåt gips men råkar ha en säck Klövsjöull med sig. Men när jag tänker efter blir den nog inte så bra som stödförband för den är ganska stickig. Men stabiliteten får tio poäng av tio möjliga, det blev inte nåt man HÄNGER på tork det blev nåt man STÄLLER på tork. Den var relativt lätt att valka ihop när den väl fått fäste men ville gärna glida iväg i början om man inte hade koll på kanterna. Nu är det ju så med lantraserna att det är stor variation mellan individer så det är ju inte säkert att att all Klövsjöull beter sig så här, det här är min första bekantskap med den här rasen men vi får väl bekanta oss lite mer nu. Jag började med att göra en kruka för att ta in en liten bit vår.

Själva krukan blev stabil men kanten gled
DSCF4524

Hänga på en stång var inget för KlövsjöDSCF4537

 

Lämna en kommentar

Filed under Hantverk, våttovning

Kommentera

