Uppgradering av kardmaskin

Jag blir trött i armen, ont, ensidigt arbete. Är det bara ibland går det bra men vill man tova mattor behöver man en stor stor hög med kardflor och det blir många timmars vevande. En Ekelund kostar 30 000, jag skulle vilja ha en Ekelund, men då får jag nog sälja några mattor först. Hantverk är oftast inget man blir rik på. Om man inte räknar själva glädjen med att skapa för det är ju en rikedom i sig! En elmotor kan väl inte vara så svårt sa någon, en pensionerad flygplanstekniker blev inkopplad på fallet och jag såg i min fantasi en jetmotor flyga iväg med min kardmaskin. Men till slut landade vi med en borrmaskin, fram, back och så behöver man kunna variera varvtal. Enkelt och bra! Fungerar! Lite metallslöjd behövdes det men det blev förvånansvärt okomplicerat.

kardmaskin

borr

metallslöjd

borrmaskin

3 kommentarer

Filed under Hantverk, karda

3 responses to “Uppgradering av kardmaskin

  1. Toppen! Alltid bra att tänka utanför boxen 😀

  2. Jag brukar bli lite knottrig när när någon säger att ”Det är väl bara att…” Så enkelt, men inget görs. Men en flygtekniker (eller liknande) är naturligtvis vad varje hantverkare behöver.
    Ber att få erkänna att jag länkade till din sida på min blogg. Det handlar om ögon den här veckan.

Kommentera

